Oliwa z oliwek w kuchni

Dobrej jakości oliwa z oliwek wzbogaca codzienną dietę, dbając o jednoczesne zachowanie dobrej formy i zdrowia organizmu. Przyrządzane każdego dnia posiłki, dzięki dodatkowi oliwy nie tylko zyskują na walorach smakowych, ale również są wzbogacane o porcję cennych składników, wspomagających prawidłową pracę układu trawiennego i krwionośnego. Zdrowe tłuszcze roślinne, takie jak oliwa z oliwek, efektywnie wspomagają metabolizm, a przy tym stanowią niezastąpiony produkt o wszechstronnym zastosowaniu kulinarnym.

Właściwości oliwy z oliwek

Wysokiej jakości oliwa z oliwek znajduje bardzo wiele zastosowań w kuchni. Można wykorzystywać ją jako dodatek do sałatek, dressingów, sosów, dipów, a ponieważ dobrze znosi wysokie temperatury – również do smażenia, duszenia i gotowania. Jej charakterystyczny aromat i smak sprawiają, że znane posiłki zyskują nowe oblicze, a także walory prozdrowotne. Oliwa z oliwek zawiera cenne, jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe – w tym kwas oleinowy. Za sprawą tej substancji w organizmie dochodzi do wyrównywania poziomów cholesterolu LDL i HDL – określanych często jako “zły” i “dobry”. Przekłada się to na zapobieganie rozwojowi miażdżycy, obniżanie ciśnienia tętniczego krwi oraz wspomaganie pracy całego układu pokarmowego. Oliwa z oliwek bogata jest również w antyoksydanty, występujące pod postacią polifenoli. Rozpuszczalne w tłuszczach witaminy A, D, E i K odżywiają organizm i wpływają korzystnie na regulowanie różnorodnych procesów – m. in. wydalania toksyn czy krzepnięcie krwi.

Oliwa z oliwek sprawdza się do przygotowywania potraw zarówno na ciepło, jak i na zimno. Z powodzeniem może zastąpić stosowane w kuchni tłuszcze zwierzęce – zwłaszcza gdy dba się o zachowanie sylwetki lub zmaga się z problemami układu trawiennego bądź krążenia. Oliwę można wzbogacać o takie składniki, jak zioła, czosnek, chilli czy suszone pomidory, aby stworzyć aromatyczne przyprawy. Warto jednak pamiętać, że oliwa z oliwek nie powinna być wystawiona na działanie światła, ponieważ powoduje to jej szybsze jełczenie. Oliwa musi być przechowywana w butelkach z ciemnego szkła lub kamionki, dzięki czemu zachowa swój smak i właściwości odżywcze.

Oliwa z oliwek pozyskiwana jest z miąższu dojrzałych oliwek. Rodzaj oleju określany jest w zależności od tego, z którego tłoczenia pochodzi. Najwyższej jakości oliwa extra virgin, pochodzi z pierwszego tłoczenia na zimno – zawiera ona najwyższe stężenie cennych kwasów tłuszczowych oraz witamin. Rafinowana oliwa z oliwek pozyskiwana z wytłoczyn, oznaczana jest jako sansa lub pomace – jest to oliwa o najniższej jakości, jednak w pełni zdatna do smażenia. Nieco korzystniejsze rozwiązanie dla budżetu może stanowić tzw. oliwa refined, czyli mieszanka oleju z pierwszego tłoczenia z rafinowanym. Dobrej jakości tłuszcze roślinne są niezwykle ważne dla osób odżywiających się bezmięsnie. Oliwa z oliwek, jako element zbilansowanej diety, w połączeniu z aktywnością fizyczną pomaga w utrzymaniu zgrabnej sylwetki oraz poprawia samopoczucie.

Super ofertę możesz znaleźć na: https://biogo.pl/